Asam Laksa Special




















Akhirnya, tercipta sudah blog masakan aku, yang aku idam2kan selama nie... Syukur Alhamdullilah :) Soo, sebagai resepi yang pertama, aku persembahkan Asam Laksa Special. Ok, asal usul asam laksa nie, aku cipta beberapa tahun dulu, aku sukaaaa sgt, makan asam laksa kat Jusco MidV, then, tetiba dapat idea nak mencuba sendiri, dan aku cuba2 mengunakan perencah asam pedas maggie, dulu labelnya perencah asam laksa kepala ikan, recently dah tukar... whatever, rasanya tetap sama... soo, tanpa membuahkan masa, jom kita lihat bahan2nya:

1 peket laksa basah (rebus sebenar dan toskan)

1 peket perencah asam pedas maggie
2 tin besar sardin (dibuang perut+tulang dan dihancurkan)
2 ulas bawang putih (dihiris nipis)
2 ulas bawang kecil (dihiris nipis)
2 sudu cili giling
1 sudu minyak
10 biji cili padi (boleh adjust ikut kesukaan)
4 keping asam keping
daun kesom
bunga kantan (dibelah 4)
Air

Ulam2:
Timun
Nenas
Telur
Bunga kantan
bawang hiris
Salad

Cara2 membuatnya:

1. Tumis bawang putih, bawang kecil hingga layu dan wangi
2. Masukkan cili giling, tumis sampai sedikit garing
3. Masukan sardin yang telah dihancurkan
4. Masukan bunga kantan+daun kesom+asam keping
5. Masukan air, biarkan mendidih dalam 30 minit
6. Kuah dah siap untuk dihidangkan bersama laksa+ulam2

0 comments:

Post a Comment